Sähköauton latauskaapelia metsästämässä

Sähköautojen, varsinkin plug-in hybridien suosio on kasvanut räjähdysmäisesti viimeisen parin vuoden aikana. Eikä ihme, sähköautoilu on ehdottomasti tulevaisuutta ja markkinoilla sähköautojen valikoiman laajeneminen on näkynyt myös hintahaitarin levenemisenä! Jokaisen sähköautoilijan kannattaa varautua useammalla latauskaapelilla – nyt lähdetään hankkimaan lisää niitä tarpeellisia latauskaapeleita!

Siirtyminen polttomoottorista sähköön

Perinteiseen polttomoottorilla toimivaan autoon tottunut kuski tankkaa autonsa nurkan takana olevalla huoltoasemalla. Bensiinipistoolista tulee loputtomasti polttoainetta – ja matka jatkuu. Varsinkin täyssähköautoon siirryttäessä täytyy auton kulutusta ja sen tankkausta suunnitella hieman huolellisemmin. Vaikka sähkölatausverkosto kasvaa hurjaa vauhtia, ei niitä vielä jokaisen nurkan takaa löydy. 

Plug-in hybridit, eli sähkömoottorin ja polttomoottorin yhdistelmät ovat tällä hetkellä todella suosittuja. Vaikka auto käyttääkin edelleen perinteiseen tapaan bensiiniä tai dieseliä, plug-in hybridistä saa suurimman hyödyn irti hyödyntämällä mahdollisimman tehokkaasti sähkömoottoria, eli toisin sanoen lataa sähköä lisää aina tilaisuuden tullen.

Valitse autollesi oikeanlainen latauskaapeli

Käytännössä jokainen sähköauton omaava haluaa ladata autoaan mahdollisimman nopeasti. Latauskaapelia ostaessa onkin tärkeää tietää ladattavan auton laturin kapasiteetti, käytännössä kuinka tehokkaasti auto voi ottaa virtaa vastaan. Jos auton sisäinen laturi ottaa esimerkiksi vain 3,6 kW sähköä sisään, on turha ostaa latauskaapelia jonka avulla voisi ladata vaikka 11 kW sähköä sisään. Toisaalta lautaskaapelia ostaessa voi jo huomioida sähköautojen kehittymisen ja varmasti tehokkaammaksi muuttuvat laturit, joten tehokkaammalle latauskaapelille on varmasti tulevaisuudessa käyttöä!

Sähköauton pistokkeiden maailma

Latauskaapeleihin liittyy yleisesti muutamia lukuja, jotka voivat aluksi tuntua mutkikkailta. Alla yleisimmät vastaantulevat termit pureskeltuna auki.

Type 1 ja Type 2
Käytännössä sähköautoissa käytettäviä pistokkeita on olemassa kahta tyyppiä: Type 1 ja Type 2 -pistokkeita. Type 2 on selvästi yleisin pistokkeen tyyppi Suomessa ja Euroopassa, joten lähes varmasti ostamassasi sähköautossa on Type 2 tyyppinen pistoke.

Ampeeri
A-merkintä latauskaapeleissa tarkoittaa montako ampeeria sähkövirtaa kaapeli antaa. Latauskaapelin ampeerit kannattaa valita autosi sisäisen laturin mukaan. Latauskaapelia ostaessasi kannattaa tarkistaa kaapelin teknisistä tiedoista paljonko on maksimaalinen virransyöttö, ja peilata sitä lukua sähköautosi lukemiin. Sähköautojen virransyötössä esitetään yleisesti kW-lukuna, joten voit peilata myös virransyöttöä kilowateissa.

Vaihe 1 vai vaihe 3
Latauskaapeli voi olla 1-vaiheinen tai 3-vaiheinen. Yleisesti kotona löytyvästä pistorasiasta sähkö tulee yksivaiheisena, kun taas latausasemista kolmivaiheisena. Käytännössä tämä tarkoittaa, että jos latauskaapeli on 16 A 1-vaihe, se antaa maksimissaan 3,7 kW virtaa. Jos kyseessä on taas 16 A 3-vaihe, se antaa maksimissaan virtaa 3×16 A eli jopa 11 kW. Myös 3-vaihe kaapelia voidaan käyttää 1-vaiheiseen virtalähteeseen.

Suko (Schuko)
Suko on nimitys perinteiselle verkkovirtalaturille, eli pistokkeelle joka menee normaaliin kotipistorasiaan. Yleensä sähköautojen mukana tuleva johto on mallia Type 2 – Suko. Suko-kaapeli on tarkoitettu vain tilapäiseen lataukseen, ja se antaa yleensä maksimissaan vain 6-8 A jatkuvan lataustehon. 8 ampeeria suuremmalla teholla ei suositusten mukaan Suko-pistorasiasta saa pitkäaikaisesti ladata, ellei ammattimies ole pistorasiaa ja johdotusta tarkastanut.

Latauskaapeleita ostamassa

Alla on Mercedes-Benz E-sarjan 330 e plug-in hybrid. Kyseessä on Mersun plug-in hybridi, joka toimii sekä bensiinillä että sähköllä. Taustatutkimus ennen kaapelikaupoille siirtymistä on kertonut, että kyseinen auto on varustettu sisäisellä 2 x 16 A laturilla, ja se ottaa maksimissaan 7,4 kW sisään sähköä. Auton mukana on tullut Type 2 – Suko -latauskaapeli, joka antaa kotona autotallin seinästä maksimissaan Suomessa suositeltua 8 ampeerin virtaa. Nyt haussa on auton takaluukussa mukana kulkeva Type 2 -Type 2 -latauskaapeli, jolla voi ladata autoa julkisilla tehokkaammilla latausasemilla, sekä toinen Type 2 – Suko -latauskaapeli mökille. Yhtenä valintaan liittyvänä kriteerinä on myös kaapelin pituus. Mersussa latauspistoke sijaitsee auton takana pelkääjän puoleisen takarenkaan yläpuolella – pari metrinen kaapeli on siis monessa paikassa auttamatta aivan liian lyhyt.

Paikallisen latauskaapeleita myyvän liikkeen valikoimasta merkiksi valikoituu Blaupunkt, jolta löytyy molempia tarvitsemiani latauskaapeleita. Suurin syy valintaan löytyy kuitenkin Blaupunktin latauskaapelien pituuksista. Valikoimaa pidemmistä latauskaapeleista ei liikaa ole, mutta Blaupunktin valikoiman latauskaapelit ovat jopa 8 metrin mittaisia! Latausasemia varten tarvitsemani Type 2 -Type 2 -latauskaapelin valinta osuu tällä kertaa Blaupunkt A3P16AT2 -latauskaapeliin, jossa tekniset yksityiskohdat osuu hyvin yhteen haettujen yksityiskohtien kanssa. Kyseinen latauskaapeli on 3-vaiheinen 16 A, ja se antaa sähköä maksimissaan 11 kW. Mieluummin sitä valitsee latauskaapelin, joka antaa hieman enemmän virtaa kuin auto voi ottaa kuin toisinpäin! Samasta Blaupunktin valikoimasta löytyy myös mökille tarvitsemani Type 2 – Suko -latauskaapeli, malli kulkee nimellä Blaupunkt ALV21PT2.

Latauskaapelit valittu ja jään vielä ihastelemaan Blaupunktin latausasemaa, joka mahdollistaisi kotona jopa 22 kW latauksen. Täytyy kuitenkin vielä selvittää tutulta sähkömieheltä mitä latausaseman asentaminen omakotitalomme autokatokseen vaatii, ja niin jätän latausaseman odottamaan hyllylle lisäselvitystä. 

Ensituntuma

Latauskaapelit takakonttiin ja julkiselle latausasemalle testaamaan! Heti tulee selväksi, että 8 metrin latauskaapeli todella tulee tarpeeseen. Latausasema sijaitsee yksisuuntaisella kadulla, jossa latausasema on parkkipaikan päässä ja parkkipaikalle olisi todella haastava yksisuuntaisella kadulla pakittaa. Latauskaapeli täytyy siis vetää auton nokan puolelta auton takapuolelle, missä Mersun latauspistoke sijaitsee. Kaapeli kiinni ja asioille. Tunnin päästä puhelin piippaa, auton akku on jälleen täynnä.

Takaisin autolle, kaapelit irti ja rullalle latauskaapelin mukana tulleeseen kätevään salkkuun. Erityismaininta Blaupunktin latauskaapeleille pitää antaa nimenomaan mukana tulleelle salkulle, joka on todella näppärä pitää auton takakontissa. Latauskaapelin saa kätevästi rullattua salkkuun nätisti, eikä kaapeli heilu ajaessa valtoimenaan takakontissa.

Yleistuntuma lyhyen testauksen jälkeen on todella hyvä. Kaapelit tuntuvat laadukkailta ja toimivat juuri kuten pitääkin. Pienenä bonuksena kaapelit ovat raikkaan vihreän värisiä, joka on todella hyvä julkisilla latausasemilla operoidessa!

Tutustu alta löytyviltä videoilta lisää Blaupunktin latauskaapeleihin:

Kerro kavereille: