Eränkävijän elektroniikkavalinnat

Eränkävijän elektroniikka – Tatun uutuustuotteet testissä patikkaretkellä

Harrasteleva luontokuvaaja ja eränkävijä pakkasi rinkkaansa Tatun uutuustuotteita testattavaksi kenttäolosuhteissa. Tässä tunnelmia retkeltä sekä käytännön kokemukset valokuvausta ja eräilyä helpottavista elektroniikkatuotteista.

***

Lähdimme vuotuiselle patikoinnille tällä kertaa Ulvilan Joutsijärvelle, Porin tuntumaan. Mukava, vajaan 40 kilometrin patikointi pirteässä syysilmassa ja majoittuminen vanhassa Savupirtissä – odotukset olivat korkealla, kun starttasimme matkaan 06.30 Helsingistä.

Saavuimme Joutsijärven pysäköintialueelle aamukahvit nauttineina noin 11.00 aikoihin ja starttasimme matkaan, kun olimme tarkistaneet varusteemme. Tällä kertaa mukana oli hiukan tavallista enemmän tavaraa, olinhan luvannut tehdä matkastani blogia www.tatusuosittelee.fi -sivustolle ja testata samalla käytännössä muutamaa laitetta ja niiden soveltuvuutta retkeilyyn.

Radiopuhelimilla turvaa ja joustavuutta kulkemiseen

Heti aluksi käynnistimme Motorolan T82 PMR -radiopuhelimet ja tarkistimme niiden toiminnan. Viime vuonna meille oli ystäväni kanssa käydä köpelösti, kun liukastuin pitkällä patikoinnilla pitkospuilla, eikä meillä ollut hyvää mobiilikenttää ympärillä. Koska meillä ei vuosi takaperin ollut radiopuhelimia mukana, jouduimme tulemaan hitaasti minun tahtiani, kun linkkasin kipeällä jalalla. Tällä kertaa meillä olisi hyvä, jopa 10 kilometrin kuuluvuus. Jos jompikumpi haluaisi pysähtyä kuvaamaan tai edetä toista rivakammin, niin olisimme silti hyvässä yhteydessä koko ajan.

Motorola T82 radiopuhelin

Harrastan luontokuvausta ja matkan alkupäässä olikin yllin kyllin hyviä kuvauspaikkoja. Testasimme radion toimivuutta ja etenimme pikkuhiljaa eteenpäin. Sumuinen järvimaisema ja alkanut ruska tarjosivat jo itsessään kuvauskohteita, mutta puisto on muutenkin kuvauksellinen vaihtelevine maisemineen.

Kameran akun lataaminen luonnossa

Teimme pari vesistönylitystä noin 10 kilometrin patikoinnin jälkeen ja pysähdyimme lounaalle. Huomasin, että olin unohtanut ladata edellisenä iltana kamerani akun – aina jotain unohtuu. Normaalisti edessä olisi ollut siirtyminen älypuhelimella kuvailuun, mutta mukana ollut Polaroidin PS100 latausasema osoittautui hyödylliseksi. Olin hiukan miettinyt 700g painoisen varavirtalähteen mukaanottoa, mutta oluttölkin kokoisena ja kompaktina se mahtui hyvin rinkkaan. Laitteen ero tavallisiin varavirtalähteisiin on 230V AC -portti, eli normaali seinäpistoke. Kiinnitin kamerani siihen latautumaan. Valmistaessamme lounasta retkikeittimellä ja syödessämme sain akun ladattua puolitäyteen, joka riittikin päiväksi hyvin. Tehoa Polaroidissa on 80 – 100 wattia ja kapasiteettia 84 wattituntia.

Polaroid-latausasema

Lounaan jälkeen oli edessä toinen puoli päivämatkaa ja syysretkeilijän parhaat ystävät, hirvikärpäset, tekivät vihdoin esiintymisensä. Joutsijärven länsirannalta löysimme ehkä toistaiseksi parhaan marja-apajan täynnä mustikoita ja puolukoita – kotimaista superfoodia. Nopea tankkaus ja matkan ainoalta kaivolta vesien täyttö ennen loppurutistusta Savupirtille, johon saavuimme ennen illansuuta hyvissä ajoin 18.00 maissa.

Kätevät valonlähteet retkelle

Suomessa on paljon autiotupia retkeilyreiteillä, osa näistä paremmassa ja osa huonommassa kunnossa. Talkoovoimin ylläpidetty Savupirtti oli ensiluokkainen, ja sen yhteydessä oli vielä kota, jossa paistoimme iltamakkaraa. Olin ottanut valaistusta varten mökkiin kevyimmän keksimäni ratkaisun, HyCell LED-vetonarulampun, joka kaikessa yksinkertaisuudessaan on muovikupuinen LED-valo, jossa on vetonaru, josta lampun voi ripustaa mihin vain valaisemaan. Helppo, edullinen ja yksinkertainen lamppu oli meillä päällä heti alkuillasta aamuun ja paketti olisi luvannut valotehoa vielä seuraavaan iltaan asti. Loistava ratkaisu, joka päihitti nerokkaasti monet hifimmät ja painavammat lyhtyratkaisut.

Hycell-vetolamppu

Kun matkavaatteet oli vaihdettu leiriasuihin ja lisätty lämmintä päälle, oli aika tehdä hiukan halkoja ja laittaa kotaan tulet. Kodan pimeydessä oli hyvä täyttää lupaus testata valaisimia, joita otin mukaan matkalle. Kun sytyttelin tuohuksista nuotiota, polttopuut olivat hiukan kosteita ja mukana SOG-veitsikotelossa kulkenut AgfaPhoton 9V LED-taskulamppu oli taktisessa koossaan tuote, jolla olisin pärjännyt, vaikka rinkkani olisi kadonnut vieden muut valot mennessään. Mitään painamaton, hyvän valotehon omaava varavalo tulee varmasti olemaan retkilläni mukana myös jatkossa.

Ilta sujui hyvissä tunnelmissa ja yö lämpimästi makuupussissa kuorsaten. Aamulla keitimme aamupuurot ja lähdimme kohti toista kohdettamme – sodanaikaista eräkorsua, jossa tarinan mukaan aseistakieltäytyjät olivat piileskelleet virkavaltaa vuosia metsän siimeksessä sotien jälkeen. Jätimme mökin ja kodan parempaan kuntoon kuin lähtiessä, otimme roskat mukaamme – erätaito, jonka jokaisen olisi syytä oppia. Yö ei maksanut meille mitään, mutta jos löydän yhdistyksen tiedot, joka mökkiä ylläpitää, laitan varmasti heille pienen avustuksen menemään. Suomi on harvinainen maa – täällä voi yöpyä hienosti eräolosuhteissa ja aivan ilmaiseksi.

Matka korsulle osoitti, miksi piileskely on ollut näinkin lähellä kaupunkeja mahdollista. Maasto oli eilistä haastavampaa ja syksyinen kivilouhikko liukasta. Itse korsu oli kuitenkin vierailun arvoinen ja sieltä matka jatkui kuvien ottamisen jälkeen Joutsijärven itäpuolta soiden läpi kohti paluuta – Tammen parkkipaikkaa.

Joutsijärvi on siltojen taival. Laskin pieniä puroja ylittäviä siltoja yli kaksikymmentä, ennen kuin laskut menivät sekaisin. Pitkospuut olivat myös suurimmilta osiltaan hyväkuntoisia ja jos ei korsu tai Savutupa kiinnosta, on mahdollista yöpyä laavulla järven rannassa.

Pikalataus kännykälle eräolosuhteissa

Lounastimme rannalla ja tein viimeisen testin. En ollut tarvinnut kännykkääni reissulla, mutta mukanani oli repun pohjalla Sandbergin eräolosuhteisiin tarkoitettu 6000mAh varavirtalähde, jossa oli täysi suojaus likaa, kosteutta ja iskuja vastaan. Armeijanvihreä ulkoasu miellytti silmää ja itse laite toimi moitteettomasti ladaten 2.1A pikalatausportista Samsungiini lyhyessä ajassa hyvin potkua sisään. Painoon suhteutettuna ja ominaisuudet mukaan lukien tämä on paras näkemäni varavirta ottaa mukaan reissuille, joissa kastuminenkin on aina mahdollisuus.

Sandberg-powerbank

Järven itäpuoli oli maisemiltaan ehkä vähän yksipuolisempi, tai saattoihan sitä jalkakin jo hiukan painaa. Lopussa kuitenkin vastaan tullut hakkuuaukea, johon oli jätetty maisemoinniksi kelorunkoja, kruunasi päivän. Pääsimme autolle takaisin hyvissä ajoin noin 15.00 aikaan iltapäivällä ja aloitimme kotimatkan.

Kaiken kaikkiaan Joutsijärven reitti oli hyvä kahden päivän rengasreitti, jota voin lämpimästi suositella aloittelevillekin eräilijöille ja luontokuvaajille. Kun varusteet ovat kohdallaan ja varaat riittävästi vettä mukaan, ei parin päivän retki ole temppu eikä mikään. Testaamani varusteet yllättivät myös erittäin positiivisesti. Hankintalistalleni päätyivät HyCell LED-vetonarulamppu, AgfaPhoton 9V LED-paristolamppu ja Polaroid PS100 kannettava latausasema, sekä Sandbergin erämallin varavirta. Kiitos testimahdollisuudesta ja seuraavaa reissua suunnittelemaan.

Kirjoittaja on harrasteleva luontokuvaaja ja eränkävijä, joka arvostaa tuotteissaan laatua, mutta myös lompakolle sopivaa hintaa.